קולה
  חיפוש מורחב
כתבו אלינו שירותי הכללית המסלול המהיר מצטרפים לכללית כללית חו"ל כללית מושלם
שירותים און-ליין
20/07/2008  סדנת דיאטה בבית דרך חיים     13/04/2008  שירות חדש: ליווי הריון     02/04/2008  הריון ולידה: מצטרפות חדשות למושלם זכאיות להטבות ללא תקופת המתנה     
 חיפוש 
הריון ולידה
טיפת חלב
התפתחות הילד
מחלות ילדים
הפרעות קשב
בריאות המשפחה
טיפולי פוריות
65 פלוס
אמהות בחיתולים
לרשימה מלאה...
מחשבון מעקב הריון
תאריך לידה משוער
מחשבון עליית משקל
מחשבון קלוריות
מחשבון BMI
מחשבון סידן
מחשבון גדילת תינוקות
פעילות גופנית
מדריך התרופות
מדריך לפציעות ספורט
מדריך הבדיקות
עזרה ראשונה
מדריך הבריאות
מילון מונחים
מדריך התמצאות באתר
קולה היא לא טעם החיים
בפרסומות מראים לנו את את הדברים החיוביים: כוס קולה צוננת ביום קיץ חם, חתיכה בביקיני עם חיוך מושלם ובחור עם גוף מדהים שמעוצב כמו פסל יווני. אז שלא יעבדו עליכם                        
מיכל גילאון

מחקרים חדשים מצאו כי שתיית משקאות ממותקים לא גורמת להשמנה בקרב ילדים וגם לא לבעיות בהתנהגות, אולם יש מספיק סיבות טובות אחרות שבגללן כדאי להמעיט ככל הניתן בשתיית משקאות מסוג קולה.

קולה ואוסטיאופורוזיס
חוקרים מאוניברסיטת טאפטס בדקו את הקשר בין צריכת משקאות מוגזים וצפיפות העצם בקרב כ־2,500 אנשים בגיל 60 בממוצע. הנשים דיווחו על צריכה ממוצעת של חמישה משקאות מוגזים בשבוע, כאשר ארבעה מתוכם היו משקאות מסוג קולה.

במחקר נמצא כי שתיית קולה בקרב נשים קשורה במסת עצם נמוכה יותר בשלושה אזורים בירך, ללא קשר לגיל, למנופאוזה ולתזונה (צריכת סידן וויטמין D). הקשר היה חלש יותר עם קולה ללא קפאין, אולם התוצאות היו דומות למשקאות קולה דיאטטיים. קשר זה לא נמצא בקרב גברים.

שתיית משקאות מוגזים נמצאה קשורה לצפיפות עצם נמוכה יותר גם בקרב ילדים. מנגנון הפעולה לא ברור עד סופו, אולם מומחים מאמינים כי אנשים ששותים קולה צורכים פחות סידן, כיוון שהם שותים פחות משקאות בריאים יותר כמו חלב או מיצי פירות מועשרים בסידן. בנוסף, משקאות קולה מכילים כמות גבוהה של קפאין הקשורה לסיכון גבוה יותר לפתח אוסטיאופורוזיס. הסבר אחר הוא נוכחות חומצה פוספורית (חומצה זרחתית) בקולה, שגורמת לחוסר איזון בגוף וליציאה של סידן מהעצמות לדם במקום להיפך. זרחן מצוי גם בחלב, אבל חלב מכיל גם סידן ושתיית חלב אינה גורמת ליציאה של סידן מהעצמות. במשקאות קלים יש רק חומצה פוספורית ואין סידן. שתייה מרובה שלהם גורמת לחוסר איזון של זרחן ואם אין מספיק סידן, הגוף פונה למאגרים בעצמות.

מה הקשר בין סידן לאוסטיאופורוזיס?
צריכה נמוכה של סידן בתזונה קשורה להתפתחות אוסטיאופורוזיס, דלדול  העצם, מחלה שגורמת לירידה בכמות המינרלים של העצם ולעלייה בסיכון לשברים.

למניעת אוסטיאופורוזיס מומלץ לצרוך את הכמות המומלצת של סידן וויטמין D, להימנע מעישון ומצריכה עודפת של אלכוהול, ולעשות באופן קבוע פעילות גופנית - חצי שעה ביום למבוגרים ושעה ביום לילדים.
למידע נוסף, היכנסו עכשיו למחשבון הסידן.

 קולה ובריאות השן
משקאות מסוג קולה מכילים סוכר וחומצה פוספורית ושניהם עלולים לפגוע בבריאות השיניים. הסוכר מהווה מזון לחיידקים המצויים בפה, והם הופכים אותו לחומצה לקטית. חשיפה ממושכת לחומצה זו פוגעת באמייל (הציפוי החיצוני הקשה של השן) ויכולה בסופו של דבר ליצור חורים בשיניים. החומצה הפוספורית גם כן עלולה לפגוע בציפוי האמייל של השן. מים, להבדיל, לא פוגעים בשיניים וגם עוזרים לשטוף את שאריות המזון שנדבקות לשיניים.

 קולה וכאבי ראש
במחקר שנערך על ידי ד"ר רחל הרינג־חנית, נוירולוגית מהמרכז הרפואי מאיר, מקבוצת כללית, נמצא קשר בין תלונות על כאבי ראש בילדים לבין שתייה מוגזמת של קולה (לפחות 1.5 ליטר קולה ביום או 10.5 עד 21 ליטר קולה בשבוע). כאבי ראש בילדים עשויים לנבוע מצריכת קפאין גבוהה דרך שתיית קולה מוגזמת. לאחר הפחתה הדרגתית של שתיית הקולה, כ־90 אחוזים מהילדים חוו היעלמות מוחלטת של כאבי הראש.


 קולה ומחלת כליות
החומצה הפוספורית בקולה יכולה לגרום לאבנים בכליות ולבעיות כלייתיות אחרות. חוקרים מה־National Institutes of Health בדקו את הרגלי התזונה של 465 אנשים שאובחנה אצלם לאחרונה מחלת כליות ושל 467 אנשים בריאים. לאחר נטרול לגורמים שונים, החוקרים מצאו כי שתייה של שתיים או יותר כוסות קולה (רגילה או דיאט) ביום קשורה להכפלת הסיכון למחלת כליות. שתיית משקאות מוגזים אחרים לא נמצאו קשורים לסיכון גבוה יותר לתחלואה.

תמיד נכון להגיד שדרושים מחקרים נוספים על מנת לקבוע אם הקשרים שנמצאו במחקרים הם אכן קשרים סיבתיים. אולם נראה שיש מספיק סיבות טובות לצמצם את צריכת הקולה.

מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במרכז שניידר לרפואת ילדים, מקבוצת כללית 

קולה

כתבות נוספות בערוץ:
ביצה: פצצת אנרגיה בריאה
ביצה היא מקור נפלא לחלבונים, ויטמינים ומינרלים חיוניים. היא גם טובה לתפריט המיועד להורדה במשקל והמומחים ממליצים עליה בחום (ולא בטיגון) לכל מי שמצבו הרפואי תקין  
איזון תזונתי: היתרונות הגדולים של הסיבים
למה כדאי להוסיף סיבים לתפריט? הם מעכבים את ספיגת הסוכר בדם לאחר הארוחה, הם יוצרים תחושת שובע ומלאות באופן זה הסיבים מסייעים לשמירה או להפחתת המשקל  
היידה יוגורט
היוגורט, המרענן הרשמי של הבלקן, הוא מקור טוב לוויטמינים מקבוצה B, חלבון וסידן. הוא מתעכל טוב יותר מחלב טרי וקשישי בולגריה בטוחים ששתייתו היא סגולה לאריכות ימים 
לפזר את העשן (מעל המנגל)
המנגל הוא חלק בלתי נפרד מיום העצמאות, אבל כמה משביתי שמחות טוענים שבשר צלוי על האש מכיל חומרים מסרטנים. הדיאטנית מיכל גילאון מרגיעה אתכם ונותנת טיפים לחג שיפודים בטוח וטעים  
פרוביוטיקה: החיידקים הטובים
פרוביוטיקה היא גישה מדעית הדוגלת בגיוס חיידקים ידידותיים לטובת הבריאות. חיידקים אלו חיים בשיתוף פעולה עם הגוף המאחסן, ויש להם השפעה חיובית על תפקודי גוף רבים 
 עברית    عربي